• Σύνδεση

H ΣΟΦΙΑ ΚΟΠΟΛΑ ΚΑΙ ΤΑ ΚΟΡΙΤΣΙΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΚΤΟΥΝ ΤΙΣ ΚΑΝΝΕΣ




Το «Beguiled» της Σοφία Κόπολα έφερε στην κορυφή του κόκκινου χαλιού τις Νικόλ Κίντμαν, Κίρστεν Ντανστ και Ελ Φάνινγκ.








Ανταπόκριση: Πόλυ Λυκούργου

Η επιστροφή της Σοφία Κόπολα στις Κάννες, με μία ταινία προσωπικό στοίχημα και ένα λαμπερό γυναικείο (κυρίως) καστ, ήταν το talk of the town της χθεσινή μέρας. 

Διαβάστε αναλυτικά για το «Beguiled», τη συνέντευξη Τύπου και όλα όσα δήλωσαν οι Νικόλ Κίντμαν, Κόλιν Φάρελ, Ελ Φάνινγκ, Κίρστεν Ντανστ και φυσικά η σκηνοθέτης. 


Ενα remake γένους θηλυκού 

Στη Βιρτζίνια του Εμφυλίου Πολέμου, πέντε κορίτσια και οι δύο δασκάλες τους έχουν ξεμείνει σ' ένα οικοτροφείο θηλέων, καθώς οι οικογένειές τους δεν έχουν ούτε να τις θρέψουν. Με το μέτωπο λίγα χιλιόμετρα μακριά, η πραγματικότητα είναι ζοφερή: οι άντρες απουσιάζουν και αυτές οι γυναίκες πρέπει να μάθουν να ζουν μόνες. Οταν λοιπόν ένας λοχίας των Βορείων βρίσκει καταφύγιο στο σχολείο τους, τόσο οι μικρότερες όσο και οι έφηβες μαθήτριες, αλλά και οι δύο καθηγήτριες - η σοβαρή, συντηρητική Εντουίνα αλλά και η ίδια η μεσήλικη δειυθύντρια Φάρνσγουορθ αναστατώνονται. Αποφασίζουν ότι το ηθικό καθήκον και οι τρόποι φιλοξενίας υπαγορεύουν να τον βοηθήσουν αρχικά - να τον γιατρέψουν και μετά να τον παραδώσουν στον Συνομοσπονδιακό στρατό ως αιχμάλωτο. Σταδιακά όμως, ο στρατιώτης βρίσκει τον τρόπο να πλανέψει («beguile») τα κορίτσια, να ξυπνήσει κοιμισμένα τους ένστικτα. Οσο ο αιχμάλωτός τους προσπαθεί να επιβιώσει και τις χειρίζεται για το συμφέρον του, τόσο ο γυναικείος ανταγωνισμός οδηγεί την ατμόσφαιρα στα άκρα. Και στο τέλος, ποιος εξαπατά ποιον.

Το 1971 η ομώνυμη ταινία του Ντον Σίγκελ, με πρωταγωνιστές τον Κλιντ Ιστγουντ στο ρόλο του λοχία Τζον ΜακΜπάρνεϊ και την Τζέραλντιν Πέιτζ ως διευθύντρια Μάρθα Φάρνσγουορθ είχε αφήσει το σημάδι της. Ενα γεμάτο σασπένς θρίλερ, όπου για πρώτη φορά η γυναικεία σεξουαλικότητα και διεκδίκηση έπαιρναν έναν πρωταγωνιστικό, ζοφερό ρόλο που κινούσε τα νήματα της πλοκής. Σκοτεινό, τολμηρό, αιχμηρό το «Beguiled» του Σίγκελ παρουσιάζε τον άντρα ως θήραμα και θύμα και τις γυναίκες ως κυνηγούς. Με ένα τίμημα, βέβαια. Οι πρωταγωνίστριες ήταν αρκετά σχηματικά κατασκευασμένες, στερεότυπα στερημένες, ανταγωνιστικές και σατανικές. 

Τώρα η Σοφία Κόπολα («Αυτόχειρες Παρθένοι», «Χαμένοι στη Μετάφραση», «Somewhere») προσπαθεί να τις δικαιώσει – τις ίδιες, τα κίνητρα και τις προθέσεις τους. Επίσης, επιλέγει να κρατήσει χαμηλόφωνους και βραδυφλεγείς ρυθμούς, όσο ο Σίγκελ έφτανε την υστερία στα κόκκινα. Να ενισχύσει το περιβάλλον της ταινίας με ελαφρότητα, σαρκασμό, δαιμονισμένο χιούμορ.

Το αποτέλεσμα όμως είναι αδύναμο: με τους χαρακτήρες πιο ανθρώπινους, την ένταση χαμηλωμένη και το χειρισμό στο correct, έχει χαθεί η αιχμηρότητα, η τολμηρότητα και η εξτρίμ διάσταση genre τρόμου και γκόθικ σασπένς, αλλά και του κοινωνικού σχόλιου για το σεξουαλικό παιχνίδι γάτaς-ποντικιού ανάμεσα στα δύο φύλα. Χωρίς διέγερση, εμμονές, φρενίτιδα, παραλήρημα η μακάβρια κοινή συνενοχή του τέλους δεν κολλάει τόσο. Δεν σε αφήνει με το ίδιο σοκ, την ενόχληση και την εσωτερική αναστάτωση της ταινίας των 70ς.

Το novaguide.gr στη συνέντευξη Τύπου του «Beguiled»

Moναδικό αρσενικό ανάμεσα στη γυναικεία παρέα, ο Κόλιν Φάρελ συνόδευσε την σκηνοθέτη του, Σοφία Κόπολα, και τις Νικόλ Κίντμαν, Κίρστεν Ντανστ και Ελ Φάνινγκ στην επίσημη συνέντευξη Τύπου που ακολούθησε της δημοσιογραφική προβολής. 



Διαβάστε τα highlights:

Σοφία Κόπολα: Η Αν Ρος, σκηνογράφος και παραγωγός της ταινίας και φίλη, μου είπε κάποια στιγμή, διάβασε το βιβλίο του Τόμας Κάλιναν, δες την ταινία του Σίγκελ, θα θέλεις να κάνεις το ριμέικ. Και της απάντησα, ποτέ δεν θα κάνω ριμέικ μιας ταινίας. Αλλά διάβασα το βιβλίο και σκέφτηκα, τόσο πρωτότυπο εύρημα, ένα σχολείο κοριτσιών στον Νότο στον εμφύλιο, παίρνει υπό την προστασία του έναν εχθρό τραυματία. Η ταινία του Σίγκελ βλέπει την ιστορία από την αντρική πλευρά, οπότε γύρισα πίσω στο βιβλίο για ν' αναζητήσω τη γυναικεία πλευρά, πώς ήταν για τα πράγματα για τις γυναίκες τότε, σε μια ομάδα γυναικών αποκομμένη από τον υπόλοιπο κόσμο. Και την ίδια αυτή δυναμική, μέσα σ' ένα γκρουπ διαφορετικών γυναικών, την αναζήτησα και στην ποικιλία των ηθοποιών της ταινίας.



Κόλιν Φάρελ: Ναι, μπορώ να πω ότι σ' αυτήν την ταινία είμαι ο «εμβληματικός άντρας». Κι αν αναφερόμουν τώρα σε «εμβληματική γυναίκα», ξέρω ότι η συζήτηση θα έπαιρνε άλλη τροπή! Μεγάλωσα με τρεις πολύ δυνατές, έξυπνες και ευγενικές γυναίκες, τη μαμά και τις δυο αδελφές μου, οπότε όταν περικυκλώθηκα απ’ όλες αυτές εδώ τις ευαίσθητε, έξυπνες ξεχωριστές γυναίκες, ένιωσα ότι με κακόμαθαν. Το περιβάλλον της Σοφία είναι γεμάτο εμπιστοσύνη, σου επιτρέπει να παίξεις, να εξερευνήσεις. Στα 20 χρόνια μου ως ηθοποιός, ίσως ήταν το αγαπημένο μου γύρισμα. Και πάλι δεν ξέρεις πώς θα είναι η ταινία, αλλά ήταν απίστευτα δημιουργική εμπειρία. Κάθισα πίσω κι έβλεπα τις γυναίκες να κάνουν αριστουργήματα κι έχω παίξει μόνο για δυο γυναίκες σκηνοθέτες, τη Σοφία και τη Λιβ Ούλμαν, αν δεν ξεχνώ κάποια στην οποία περίπτωση θα πρέπει να με πυροβολήσουν. Η Σοφία είναι έξυπνη αλλά και εξαιρετικά κομψή, έχει μια ευγένεια αλλά και μια δημιουργική μηχανή που είναι τέρας δύναμης και αντοχής, ήταν ωραίο αυτή η τρυφερότητα να διαπερνά όλη την ταινία, ακόμα και την αισθητική της. Δυο φορές παίξαμε μαζί με τη Νικόλ σε μικρό χρονικό διάστημα, συμπαθηθήκαμε ήδη από την πρώτη φορά, ευτυχώς, από το «The Killing of a Sacred Deer», οπότε η δεύτερη φορά ήταν σκέτη απόλαυση.

Η Σοφία Κόπολα για το καστ της: Λατρεύω την Κίρστεν, την είδα αμέσως στο ρόλο της δασκάλας, η Ελ ήταν αρκετά μεγάλη πια για να κάνει τη 18χρονη, ανέκαθεν θαύμαζα τη Νικόλ, τη φανταζόμουν ως διευθύντρια, θα έφερνε αυτό το διεστραμμένο χιούμορ της στην ταινία, ώστε να μη γίνει μελόδραμα, αλλά κάτι πραγματικό. Ο άντρας ήθελα να έχει κοντράστ, να είναι σκοτεινός, αρρενωπός, εξωτικός. Γνώρισα τον Κόλιν, είναι σπουδαίος ηθοποιός αλλά και γοητευτικός και χαρισματικός, ήξερα ότι θα συνδεόταν με τις ηρωίδες αλλά και με τη σκοτεινή πλευρά του. Έρχεται σε μια θαυμάσια αντίθεση με τη λεπτότητα του θηλυκού κόσμου, είναι σκοτεινός, τριχωτός και βρώμικος.

Η Κίρστεν Ντανστ για τη Σοφία Κόπολα: Αν η Σοφία μου έδινε τον τηλεφωνικό κατάλογο και μου έλεγε θα τον κάνουμε ταινία, θα το έκανα. Θα έκανα τα πάντα γι’ αυτήν, αυτό ήταν το βασικό κίνητρο.

Η Νικόλ Κίντμαν για τη Σοφία Κόπολα:
Για μένα είναι υπέροχο να βρίσκομαι εδώ και να υποστηρίζω τη Σοφία, τον Γιώργο (Λάνθιμο). Είναι σημαντικό για έναν ηθοποιό να σου ζητούν να παίξεις σε τέτοιες ταινίες. Η Σοφία ήρθε στο Λονδίνο, που έπαιζα στο θέατρο, πήγαμε για φαγητό, της λέω δώσε μου ό,τι θέλεις, θα το κάνω. Δεν δίνω σημασία σε τίποτε άλλο, είναι τιμή μου να βρίσκομαι στο Φεστιβάλ, να υποσητρίζω τα Φεστιβάλ, και κάποιες ταινίες που δεν έχουν τεράστιο μπάτζετ για προώθηση, για να γίνονται αντιληπτές, να φαίνονται και γι’ αυτό είμαστε εδώ.