• Σύνδεση

ΧΡΥΣΟΣ ΦΟΙΝΙΚΑΣ ΣΤΟ ΣΙΝΕΜΑ ΜΕ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΚΑΡΔΙΑ!

Η Κριτική Επιτροπή της Κέιτ Μπλάνσετ έδωσε το Χρυσό Φοίνικα στο «Shoplifters» του μεγάλου ουμανιστή σκηνοθέτη από την Ιαπωνία, Χιροκάζου Κορε Εντα. Μία ταινία που “έκλεψε” τις καρδιές όλων μας. Διαβάστε αναλυτικά όλα τα βραβεία. 



Aνταπόκριση: Πόλυ Λυκούργου 


Ηταν ένα αρκετά πολιτικοποιημένο φεστιβάλ. Ταινίες για την παγκόσμια οικονομική κρίση, την πολιτική αστάθεια της μέσης ανατολής, τη θέση της γυναίκας σ' ένα πατριαρχικό κόσμο, τα παιδιά ως τα αθώα θύματα της ασυνειδησίας των μεγάλων. 

Στη #metoo εποχή μας, η συμβολική διαμαρτυρία 82 γυναικών καλλιτεχνών, που αντιπροσώπευαν τις μόνο 82 ταινίες από γυναίκες σκηνοθέτες που έχουν επιλεχθεί στο επίσημο προγραμμα του Φεστιβάλ Καννών τα 71 χρόνια ιστορίας του (σε αντίθεση με τις 1688 ανδρών σκηνοθετών – τα νούμερα μιλούν από μόνα τους) μάς έκαναν να πιστεύουμε ότι φέτος ο Χρυσός Φοίνικας θα είναι από γυναίκα σκηνοθέτη. 

Κι όσα κι αν ολόψυχα στηρίζουμε την ισότητα στη διεκδίκηση του βραβείου (ναι, περισσότερες γυναίκες σκηνοθέτες στο διαγωνιστικό τμήμα) οι καλύτερες ταινίες του φεστιβάλ δεν είχαν γυναικεία υπογραφή. Μία τέτοια (πολιτική) απόφαση θα ήταν φορσέ και αμήχανη και άδικη. 

«Shoplifters»: κλέβει τις εντυπώσεις, κλέβει και τα βραβεία με την ανθρωπιά της


Η γυναίκα Πρόεδρος Κέιτ Μπλάνσετ και η κριτική της επιτροπή (Αβα ΝτιΒερνέ, Κρίστεν Στιούαρτ, Ντενί Βιλνέβ, Λεά Σεϊντού, Ρομπέρ Γκεντιγκιάν, Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ, Κάτζα Νιν, Τσανγκ Τσεν) όμως δεν απογοήτευσαν. Βράβευσαν τον καλύτερο. 

Γιατί, σάς το είχαμε γράψει και στις ανταποκρίσεις μας, ο Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κορε-Εντα με το «Shoplifters», o oποίος κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα 2018,  ήταν μία από τις καλύτερες ταινίες του διαγωνιστικού. Πλημμυρισμένη με ανθρωπιά, κατανόηση και τρυφερότητα έδινε το σημαντικότερο για την εποχή μας πολιτικό στίγμα. 

Αποδεικνύοντας τον πολιτισμό του ως άνθρωπος κι ως καλλιτέχνης, ο Κορε-Εντα παρέλαβε το βραβείο του ταπεινός και υπέροχος: 

«Κάθε φορά που έρχομαι εδώ, που με καλούν στο Φεστιβάλ των Καννών, λέω στον εαυτό μου ότι είναι πραγματικά ένας τόπος όπου κάποιος παίρνει πολύ κουράγιο. Αισθάνομαι επίσης την ελπίδα, την ελπίδα ίσως που χάρη στον κινηματογράφο οι άνθρωποι που συγκρούονται καθημερινά, οι κόσμοι, οι χώρες που συγκρούονται, μπορούν ίσως να ξαναβρεθούν, να συναντηθούν. Θα δεχθώ λοιπόν, θα παραλάβω αυτό το κουράγιο και αυτή την ελπίδα που έλαβα εδώ...»



Ο σκηνοθέτης είπε ακόμη πως θέλει να μοιραστεί το βραβείο του «με τους δύο σκηνοθέτες που δεν μπόρεσαν να είναι εδώ στις Κάννες», τον Ιρανό Τζαφάρ Παναχί και τον Ρώσο Κιρίλ Σερεμπρένικοφ, που δεν έλαβαν άδεια από τις αρχές των χωρών τους για να ταξιδέψουν στο εξωτερικό, και με τους νέους σκηνοθέτες που ξεκινούν τώρα στο επάγγελμα και που θα μας προσφέρουν πολλές ωραίες ταινίες στο μέλλον.

Tα υπόλοιπα βραβεία

Ο Σπάικ Λι με το καυστικό «Blackkklansman», μία κατάμαυρη σάτιρα για τον αμερικανικό ρατσισμό που ενώνει μία αληθινή ιστορία των 70ς με τον Ντόναλντ Τραμπ του σήμερα, κέρδισε επάξια το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, ενώ το «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπακί (η οποία ως γυναίκα και με ένα τέτοιο χειριστικά πολιτικό θέμα ακουγόταν ως το μεγάλο φαβορί για το Φοίνικα) περιορίστηκε στο τρίτο βραβείο, το Βραβείο της Επιτροπής. 



O Πάβελ Παβλικόφσκι με το «Cold War» ήταν ο δίκαιος νικητής του βραβείου σκηνοθεσίας, ενώ το βραβείο σεναρίου μοιράστηκαν εξ ημισείας ο Τζαφάρ Παναχί («Three Faces») και η Αλίτσε Ρορβάχερ («Lazzaro Felice»). 



To ανδρικό βραβείο ερμηνείας κέρδισε ένας ερασιτέχνης ηθοποιός, ο Μαρτσέλο Φόντε για το «Dogman» του Ματέο Γκαρόνε, ένας φτωχός επιστάτης αναμορφωτηρίου, τον οποίο είδε ο ιταλός σκηνοθέτης σε μία παράσταση του άσυλου και του έδωσε το ρόλο. To βραβείο γυναικείας ερμηνείας δόθηκε στην Σαμάλ Γεσλιάμοβα για το «Ayka». 



Eιδικό τιμητικό βραβείο στον Ζαν Λικ Γκοντάρ για το «Βιβλίο της Εικόνας», έδωσε η κριτική επιτροπή αναγνωρίζοντας την προσφορά του θρυλικού Γάλλου σκηνοθέτη (ο οποίος συνεχίζει τον διάλογο με το κοινό) στο παγκόσμιο σινεμά. 



Τη Χρυσή Κάμερα, την γνωστή Camera D' Or που είναι στην ουσία το Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη, κέρδισε επάξια ο Βέλγος Λουκά Ντοντ για το «Girl», ίσως την αγαπημένη μας ταινία από αυτό το φεστιβάλ. H ταινία προβλήθηκε στο παράλληλο τμήμα Ενα Κάποιο Βλέμμα (εκεί ήταν πρόεδρος επιτροπής ο Μπενίσιο Ντελ Τόρο) και κέρδισε το βραβείο ερμηνείας για τον 16χρονο χορευτή (κι ερασιστέχνη ηθοποιό) Βικτόρ Πολστέρ. 



H Εζια Αρτζέντο στην πιο πολιτική στιγμή της απονομής

Σταματώντας την ροή των βραβείων, ανέβηκε στη σκηνή και πήρε το λόγο η ηθοποιός και κόρη του Ντάριο Αρτζέντο, Εζια Αρτζέντο. Ηταν μια από τις πρώτες γυναίκες που μίλησαν εναντίον του Χάρβεϊ Γουάινστιν, κατηγορώντας τον για βιασμό. Το ότι αυτό το γεγονός είχε λάβει χώρα στις Κάννες, έκανε την επιλογή του φεστιβάλ να την φέρει απόψε στη σκηνή μια κίνηση με σαφές νόημα.




«Το 1997 βιάστηκα από τον Χάρβεϊ Γουάινστιν, εδώ στις Κάννες. Ημουν 21 ετών. Αυτό το φεστιβάλ ήταν για εκείνον τόπος κυνηγιού. Θέλω να κάνω μια πρόβλεψη. Ο Χάρβεϊ Γουάινστιν δεν θα είναι καλοδεχούμενος ποτέ ξανά εδώ. Θα ζήσει ατιμασμένος, απαρνημένος από μια κοινότητα κινηματογραφιστών που κάποτε τον αγκάλιασε και κάλυψε τα εγκλήματά του. Κι ακόμη κι απόψε ανάμεσά σας, υπάρχουν αρκετοί που δεν έχουν δώσει ακόμα λόγο για την ανάρμοστη συμπεριφορά τους απέναντι στις γυναίκες, για συμπεριφορές που δεν ταιριάζουν σε αυτή τη βιομηχανία. Ξέρετε ποιοι είστε. Και το βασικότερο: ξέρουμε εμείς ποιοι είστε...»

Αυτή ήταν λοιπόν η κορύφωση του 71ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, αυτά τα βραβεία του. Ραντεβού του χρόνου, στο 72ο φεστιβάλ, τον Μάιο του 2019, όπου υποσχόμαστε να είμαστε εκεί και να σας μεταφέρουμε την ατμόσφαιρα μέσα κι έξω από τις αίθουσες!